sunnuntai 8. helmikuuta 2015

Messut on kolmen päivän "rutistus"

Myyntitykki: Rouva Bioklapi
On jälleen aika osallistua messuille. Tänä vuonna menemme Tampereelle Asta Rakentaja-messuille esittelemään ja kertomaan Bioklapeista. Viime vuonna olimme Helsingissä Oma Koti-messuilla. Pyrimme olemaan joka kevät messuilla eri paikkakunnalla. Messut on oikeastaan ainoa mahdollisuus tuoda esille omaa tuotettaan asiakkaille, jos myyntikanavana on verkkokauppa. Messut on myös paras tapa esitellä meidän tuotetta, Bioklapia, koska asiakkailla on enemmän aikaa kuunnella ja kysellä tuotteesta. Messuvieraat käyttävät messuilla aikaa keskimäärin 4 tuntia.

Tampereen Rakentaja-messuille osallistuu noin 300 näytteilleasettajaa ja viime vuonna siellä oli lähes 17 0000 messuvierasta. Toivottavasti messuvieraita saadaan myös tänä vuonna paljon, koska messuilu ei todellakaan ole halpaa lystiä. Minimi messuosasto, 9 neliötä, maksaa, 1023 € rekisteröintimaksuineen. Tämän lisäksi tarvitaan vielä näyttelytilan rakenteet, kalusteet, matto, messutaulut ja muut markkinointitarvikkeet mm. esitteet, otsalauta ja roll-up. Jos messukalusteet tilaa messupalvelusta, voi niiden hinnaksi tulla hyvinkin toinen tonni lisää. Me olemme päätyneet rakentamaan itse messuseinät ja ostaneet terassimattoa lattialle. Seinät ja matto maksoivat itsehankittuna alle 100 €, joten säästöä tuli rutkasti :) Esitteenkin olemme itse suunnitelleet ja tulostaneet. Kyllä me tiedämme sen, että ammattilaisia pitäisi käyttää markkinoinnissa, mutta pienyrittäjän tulot eivät vaan riitä kaikkeen. Varsinkaan yrityksen alkuvaiheessa.

Messuosaston "ständin" tulee olla houkutteleva ja tuotteen kiinnostava. Myös esittelyyn on satsattava. Mitä paremmin ja tiivistetymmin osaat kertoa tuotteesta ja herättää messuvieraiden kiinnostuksen, sen enemmän voit saada uusia asiakkaita messuilta. Meidän ständi ei ole mikään luxus, mutta ihan ok :) ajatellen ständin kokoa ja tuotettamme, joka on HUIPPUHYVÄ. Panostamme laatu tuotteeseen ja hyvään esittelyyn. Silloin emme tarvitse luxuskehyksiä.

Esittely on meille helppoa. Olemmehan niin vannoutuneita Bioklapi- immeisiä, että sen markkinointi sujuu kuin leikiten. Meillä on mukana 1000 kg Bioklapeja ja myymme tutustumispakkauksia osastollamme. Asiakkaat näkevät tuotteen, kuulevat esittelyn ja voivat messupäivän lopuksi hakea vielä kotiin viemisiksi tutustumispakkauksen tai antaa tutustumispakkauksen lahjaksi. Varsinkin jouluna menee tutustumispakkauksia lämpimäksi joululahjaksi. Mielestämme tämä on jo aika havainnoivaa ja konkreettista tuotteen esittelyä. Joskus esittelemme Bioklapeja ulkona ja silloin poltamme niitä tulialustalla, jolloin messuvieraat näkevät, kuinka Bioklapit palavat. Esittely onnistuu aina parhaiten silloin, kun voi esitellä konkreettisesti tuotetta ja näyttää, kuinka se toimii. Messumyynnin kannalta on myös parempi, jos tuote ei ole liian suuri tai kallis, koska tuote pitää saada mukaan helposti ja halvalla. Meillä tutustumispakkauksen hinta on 5 €, joka on tuntunut aika sopivalta messuhinnalta.

Työmies: Herra Bioklapi
Messuilla pitää olla aina messukampanja. Meidän kampanja on -10% ale tuotteistamme. Viikon kestävä kampanja perustuu siihen, että messuvieraat ostavat Bioklapin tutustumispakkauksen ja kokeilevat niitä omissa tulisijoissaan ja ihastuvat Bioklapeihin. Tämän jälkeen he haluavat tilata suuremman erän ja saavat siitä -10% messualennuksen. Eikö ole helppoa? Totuuden nimessä täytyy kyllä todeta, että olen huomannut muillakin messuesittelijöillä tosi kivoja kampanjoita ja kilpailuja. Kerran Helsingin messuilla oli nuoret puutarhaopiskelijat tehneet osastolleen erilaisia kesäparveke- sisutuksia. Aivan mahtavia parvekkeita! Esillä olleista parvekkeista messuvieraat saivat äänestää parhaan parvekkeen. Se oli koko messujen suosituin osasto. Saattaa olla, että seuraaville messuille mekin tehdään jotain aivan uutta ja erilaista. Jotain tosi kivaa...





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti